سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدا را شناختم ، از سست شدن عزیمتها ، و گشوده شدن بسته‏ها . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :19
کل بازدید :91437
تعداد کل یاداشته ها : 98
103/2/31
1:6 ص

این مطالب از "جان جرسون" اندیشمند فرانسوی که زمانی نیز رئیس دانشگاه پاریس بوده ، است(با اندکی تلخیص و تغییر)  .

" جایی که عشق و محبتی نیست کدام آموزش خوب و مطلوبی می تواند وجود داشته باشد. جایی که هیچ علاقه ای برای شنیدن نباشد، هیچ اعتقادی نیز برای تعقیب شنیده های احتمالی نیز وجود نخواهد داشت. بنا بر این بهترین کار، کنار گذاشتن تمامی ارزشهای دروغین و کودک شدن در میان کودکان است. اگر فضای یادگیری محبت آمیزی وجود نداشته باشد، یادگیری نیز وجود نخواهد داشت. باید لبخند شاگرد را با لبخند پاسخ داد. باید آنها را امیدوار ساخت. کوشش و پیشرفت آنها را تشویق کرد، ارج نهاد و از تحقیر آنان خودداری نمود".

باشد که چنین باشیم...


  
  

ویژگیهای تدریس فعال

ویژگیهای تدریس فعال

یکی از مقوله های مهم در آموزش و پرورش فرایند یاددهی و یادگیری است .به عبارت دیگر تمامی فعالیتهای آموزش و پرورش در جهت بسترسازی مناسب برای تحقق این فرایند می باشد. در رأس این فرایند، دانش آموزان قرار دارند و همه فعالیت ها، مانند تأمین معلم، مواد آموزشی، فضای آموزشی و ... در خدمت او قرار می گیرد. مفهوم فرایند یاددهی – یادگیری در این فرایند واژه های تدریس، یادگیری، ارزشیابی، مواد آموزشی، تعامل معلم و دانش آموزان و ... مطرح می باشد که تعاریف واژه های اصلی ارایه می شود.

 

1- تدریس: تعامل یا ارتباط متقابل معلم با دانش آموز بر اساس طرح منظم و هدفداربه منظور تغییر در رفتار را تدریس نامند.

2- یادگیری: تغییر درطرز تفکر و مهارت های ذهنی و حرکتی را یادگیری نامند.

3- ارزشیابی: فرآیندی منظم برای تعیین و تشخیص میزان پیشرفت شاگردان در رسیدن به هدفهای آموزشی.

4- مواد آموزشی: شامل کتاب، فیلمهای آموزشی، مجلات و ... که محتوای یادگیری تلقی می شود.

 

اهداف در فرایند یاددهی – یادگیری

 

کمیته بین الملل آموزشی در قرن بیست و یکم یادگیری را بر چهار ستون استوار می داند:

1- آموزش برای یادگیری

2- آموزش برای عمل کردن

3- آموزش برای زیستن

4- آموزش برای همزیستی.

با یک نگاه کلی می توان استنباط کرد که آموزش در وضعیت فعلی در جهت یادگیری ماندگارو استاندارد نیست، بلکه صرفاً جهت کسب نمره است .

ادامه مطلب...

  
تعریف تدریس فعال :

به تدریسی، فعال گویند که در آن،  دانش آموز چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ ذهنی در گیر با موضوع بوده ومحیط کلاس برای او لذت بخش است.

ادامه مطلب...

  

«12فقره ازبدترین کارهایی که یک معلم می تواند درکلاس انجام دهد.»

1-    پرهیز از لبخندزدن و رفتار مهربانانه با شاگردان: 

اگر مجبورید که سال تحصیلی را علیرغم میل باطنی خود در کلاسی یا مدرسه ای با سختی آغاز کنید این مساله نباید به دانش آموزان القا شود.

2-   دوست شدن با شاگردان وقتی که در کلاس هستید:

رفتار دوستانه لازمه ی تدریس موفق در کلاس است اما دوستی با شاگردان یک بده بستان پایاپای را می طلبد که این برای یک معلم صورت خوشی نخواهد داشت و شما را در شرایط سختی قرار خواهد داد. 

3- توقف درس و درگیر کردن دانش آموزان به مسائل کم اهمیت: 

هنگامی که دانش آموزان روی مسایل کم اهمیت با هم در گیر می شوند دیگر جایی برای رقابت سالم باقی نخواهد ماند.

4- تحقیر دانش آموزان و وادار آنان به کاری که شما از او می خواهید:

تحقیر تکنیک فوق العاده وحشتناک وزشتی است که یک معلم می تواندانجام دهد. ممکن است به قدری ناراحت وعصبانی شوند تادر جستجوی راه هایی برای تلافی کردن برآیند و این اعتماد آنان را به شما کم خواهد کرد.

5- فریاد زدن در کلاس:

وقتی فریادمی کشید شما مبارزه را باخته اید. این بدان معنا نیست که شما نباید گاهگاهی صدای خود را بلند کنید. اما معلمانی که مکرراً فریاد می زنند هرگز نخواهند توانست کلاس خود را به خوبی اداره کنند.

 ادامه مطلب...

  

کادر آموزشی مدارس در ایام امتحانات باید چه کنند؟ )مدیران بخوانند) 

در کنار آماده‌سازی فضای خانه برای بهتر درس خواندن دانش‌آموزان باید محیط و فضای مدرسه را نیز مورد توجه قرار داد استرس‌ها روی هم انباشته می‌شوند و در یک زمان به فرد حمله می‌کنند و کارآیی او را پایین می‌آورند و این می‌تواند موجب ضعف حافظه و حواس‌پرتی بچه‌ها شود.

برای انتخاب مراقب برای امتحانات باید به این نکات توجه کنیم.

ادامه مطلب...

  
  

 تا به حال چند بار احساس کرده‌اید که مغز شما از کار افتاده است و دیگر قادر به فکر کردن نیستید؟ این به‌دلیل آن است که ما نیاز داریم توانائی‌های خود را برای فکر کردن افزایش دهیم. مطلب حاضر به نکاتی می‌پردازد که ما برای بیشتر و بهتر فکر کردن باید به کار گیریم و به آن نیاز داریم.

ادامه مطلب...

  
  

امروزه معلم فردای دانش آموزان ، و فردای دانش آموزان فردای جهان و جهانیان است . از این رو:

• نباید شخص معلم و کار او را دست کم تلقی کرد ؛

• باید سلامت زندگی او را در سلامت زندگی همگان در حال و آینده تلقی کرد ؛

• اگر او سالم و شاد باشد ، یعنی از آرامش و آسایش فردی واجتماعی برخودار باشد ، طبعاً اثرگذاری های سودمندی خواهد داشت ؛

ادامه مطلب...

  
  
  • دقت و توجه شدید در گوش دادن ، مشاهده کردن یا انجام دادن کاری
  • استفاده از قیاس در صحبت کردن
  • ابراز هیجان در اثر یک اکتشاف
  • عادت به پرسیدن سوال و آزمودن نتایج
  • یادگیری از روی ابتکار شخصی
  •   
  

 فرزند شما بیش از 3‌ماه مشغول تفریح و سرگرمی بوده و عملا هر کاری که مایل بوده انجام داده است.

انجام مجدد وظایف مدرسه الزاما برایش خوشایند نیست. برای پشت سر گذاشتن این مشکل کوچک نیازمند آن است که شما کمی بیش از معمول در اختیارش باشید و با تمام محبت‌تان او را در بر گیرید. در اینجا 10 توصیه برای ورود به مدرسه بدون استرس را پیشنهاد می‌دهیم.

 1- او را به ساعت جدید عادت دهید.

 بعد از آن میهمانی‌های تابستانی و تا ظهر خوابیدن‌ها، فرزند شما نیازمند آن است که دوباره به ریتم جدیدی عادت کند. چند روز قبل از ورود به مدرسه، از او بخواهید که شب‌ها زودتر به رختخواب برود و صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شود. بهتر است که دیرتر از 9‌شب به رختخواب نرود و نیم ساعت هم به مطالعه در رختخواب اختصاص دهد.

2- او را از نظر روانی آماده کنید.

ادامه مطلب...

  
  
اقدام‌پژوهی (پژوهش در عمل) رویکردی سازنده در جهت گسترش تواناییهای کارورزان در عرصه‌های مختلف شغلی است. در حوزة آموزش و پرورش نیز این اندیشه گامی اساسی در جهت اصلاح و بهبود محسوب می‌شود که با تکیه بر توانایی‌‌ها و مشارکت عمومی به‌ثمر می‌رسد. با این رویکرد همه کارکنان می‌توانند به عنوان عنصری سازنده و فکور در جهت شناسایی مسایل و حل آنها در محیط‌های آموزشی
سازماندهی و به‌کار گرفته شوند. اقدام‌پژوهی با گذر از برخی تشریفات سنتی درحوزة تحقیقات، فرصت دانش‌آفرینی را در سطحی فراگیر مهیا می‌سازد؛ به نحوی که هر کارورز می‌‌تواند برای بهبود فعالیت‌های شغلی خود، طرحی نو را دراندازد و حرکت خود را به‌سمت بهبود و پیشرفت سامان دهد. بکارگیری این اندیشه در حوزة آموزش و پرورش، توسعة ظرفیت بهبود در نظام آموزشی از طریق اندیشه هزاران معلم و مدیری است که می‌توانند در مسیر کامیابی دانش‌آموزان از آموزش و تحصیل حرکتی اساسی به‌عمل آورند. با این وصف باید برای فهم و گسترش این اندیشه در نظام آموزشی کوشش‌های بیشتری به‌عمل آید، تا جایی که هر معلم و مدیر اقدام‌پژوهی را یکی از وظایف خود در جریان آموزش به‌حساب آورد.
  
  
<      1   2   3   4      >

کدهای جاوا وبلاگ