سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاد، کلید اُنس گرفتن است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :22
بازدید دیروز :9
کل بازدید :91320
تعداد کل یاداشته ها : 98
103/2/19
7:43 ع

دانش آموزان در درس علوم تجربی و درس فیزیک مسافت و جابجایی را اشتباه درک می کنند . با توجه به انیمیشن زیر به راحتی می توان فرق این دو را فهمید


 



  
  


علما و دانشمندان که حاصل و ثمره ی عالی تربیت و پررش اند همه هنگام در این ترقیات و پیشرفت ها سهم بزرگ و به سزایی را دارا بوده و در انتشار و توسعه دانش از هیچ چیز فرو گذار ننموده و محرک اصلی این عامل به شمار می روند . البته برای درک و استفاده از اشیائی که ما را احاطه نموده اند در عصر اتمی محتاج به تعلیم و پرورش بیشتری می باشیم .

ادامه مطلب...

89/2/1::: 3:29 ع
نظر()
  
  


«انتم اشد خلقا ام السماء رفع سمکها افسوها: آیا بنای شما آدمیان استوارتر است یا بنای آسمان بلند که سقفی بس بلند و محکم بنیان و در کمال زیبایی استوار ساخت (نازعات،27 -28)

ادامه مطلب...
  
  


اول از همه چیز تعریف فیزیک هسته ای:فیزیک هسته‌ای بخشی از دانش فیزیک است که به خواص و ویژگی‌های هسته اتم‌ها می‌پردازد.

هسته ی اتم:
هسته? اتم ناحیه‌ای با جرم بالا است که پروتون‌ها و نوترون‌ها در آن قرار گرفته اند. اندازه? هسته از اندازه? خود اتم بسیار کوچک‌تر است, و تقریباً تمام جرم اتم را که از ذرات پروتون و نوترون سبب می‌شود در این ناحیه قرار دارد.

ادامه مطلب...

  
  


اورانیوم در سال 1789 توسط مارتین کلاپروت (Martin Klaproth) شیمی دان آلمانی از نوعی اورانیت بنام پیچبلند (Pitchblende) کشف شد. این نام اشاره به سیاره اورانوس دارد که هشت سال قبل از آن، ستاره شناسان آن را کشف کرده بودند.

اورانیوم یکی از اصلی‌ترین منابع گرمایشی در مرکز زمین است و بیش از ?? سال است که بشر برای تولید انرژی از آن استفاده می‌کند.
دانشمندان معتقد هستند که اورانیوم بیش از ?/? بیلیون سال پیش در اثر انفجار یک ستاره بزرگ بوجود آمده و در منظومه خورشیدی پراکنده شده‌است.
ویژگی‌های اورانیوم

ادامه مطلب...

  
  

قدرتمندترین جانداران ساکن سیاره زمین که قدرت آنها بر اساس نسبت قدرت بر وزن به دست آمده است در گزارش نشریه علمی لایو ساینس معرفی شدند.به گزارش خبرگزاری مهر، پس از معرفی حشره Dung Beetle به عنوان قویترین حشره جهان، نشریه تلگراف گزارشی از قویترین موجودات زنده ای که ساکن سیاره زمین هستند را بر اساس نسبت قدرت به وزن آنها ارائه کرده است
که شاید دیدن نام دو حشره در ابتدای این لیست کمی شگفت آور باشد.کرم اوربیتید: قدرتمندترین جاندار خشکی بر روی سیاره زمین به شمار می رود. این جاندار در دسته موجودات ساکن در خاک هستند که صدها هزار نمونه از آنها را می توان در یک متر مربع گرد و غبار معمولی موجود در محیط یافت. این جاندار قادر است وزنی هزار و 180 بار سنگینتر از وزن خود را جا به جا کند که در مقیاس انسانی برابر بلند کردن وزنی 82 تنی توسط یک انسان است
 


  
  


ضدعفونی کنندها دسته‌ای از مواد شیمیایی هستند که با اثر بر باکتری‌ها ، ویروس‌ها ، قارچ‌ها ، اسپور باکتریها و سایر اورگانیسم‌ها ، آنها را از بین می‌برند و یا از رشد آنها جلوگیری می‌کنند. مواد ضدعفونی کننده ‌ای را که برای سطح پوست و بدن و در بافت‌های زنده استفاده می‌شوند، گندزدا (Antiseptic) می‌نامیم.مواد ضدعفونی کننده ابزار ، وسایل ، لباس‌ها ، کاشی‌ها ، وان حمام ، دستشویی و حمام را ضد عفونی کننده (Disinfection) می‌نامند. استفاده از ضدعفونی کننده‌ها برای تامین سلامتی بسیار ضروری است و از عوامل مهم پیشگیری از بیماری‌ها بخصوص ، بیماری‌های مسری می‌باشد.

مواد ضدعفونی کننده و گندزدا
نکات قابل توجه در استفاده از ضدعفونی کننده‌ها
ضدعفونی کننده‌ها و گندزداها تنها برای استعمال خارجی است و از ورود آنها به دهان ، چشم ، گوش و دستگاه تنفسی جدا باید جلوگیری کرد.

عوامل بی‌اثر کننده ضدعفونی کننده‌ها را باید شناخت و از تماس آنها با هم جلوگیری کرد. مثلا تی‌ کشیدن و تمیز کردن با ابر و اسفنج ، باعث بی‌اثر کردن مواد ضدعفونی کننده می‌شود. علت این امر را این گونه می‌توان بیان کرد که چوب ، کتان ، پارچه ، لاستیک‌ها و پلاستیک‌ها ، سبب خنثی و بی‌اثر کردن فنل‌ها و ساولن می‌شوند.

مواد ضدعفونی کننده را نباید با هم استفاده کرد. مثلا صابون ، ساولن را بی‌اثر می‌کند
.
مواد ضدعفونی کننده را باید در مقادیر کم استفاده کرد.

اثر میکرب کشی هر گندزدایی با آب داغ بیشتر می‌شود. (با آب ژاول و ید ، این کار را نکنید.)

ضدعفونی کننده‌های متداول

ادامه مطلب...

  
  

برای باز شدن بهتر لینکها روی هریک راست کلیک کرده و گزینه open in new window را انتخاب نمایید


 آشنایی با ماشینهای ساده


 آشنایی با نظریه معروف دکتر حسابی


آهن ربا


آیا ذرات نوری وجود دارند ؟


ابر رسانا ها


از آلودگی صوتی چه می دانید؟1


از آلودگی صوتی چه می دانید؟2


اشعه مادون قرمز


امواج صوتی


انرژی هسته ای


انرژی هسته ای ایران


انفجار هسته ای


انواع دماسنج ها


باد کردن بادکنک


تکنولوژی نانو


جابجایی، تغییر اندازه و چرخش یک شیء


چه چیز باعث شوک الکتریکی می شود؟


حالت های مواد


شبیه سازی چیست؟


شیشه آیینه عینک


فایده نانو تکنولوژی چیست


فسیل چیست


فیبر نوری از چه چیزی ساخته شده است


فیبر نوری چیست؟


فیزیک نور (Optic)


قانون اهم


قلم نوری


کاربرد لیزر


کاربردهای نانو تکنولوژی


کیک زرد چیست


ماجرای کشف شکاف هسته ای


مثلث برمودا(فراتر از علم)


محاسبه فاصله نجومی


مقاله بسیار کامل در زمینه فیبر نوری


مقاله پیرامون نانو تکنولوژی


مکانیک کوانتوم نور


نانو تکنولوژی چیست؟


نور چه کاربردی در درمان بیماری ها دارد؟


لینک های درسی با موضوعات دیگر


فهرست کامل لینک ها


  
  

 اسفناج یا اسپیناج گیاه بومی ایران است و از اوایل قرن اول میلادی کم کم به نقاط دیگر دنیا راه یافت. طوری که در تاریخ مسطور است اسفناج در قرن هفتم در چین و در قرن دوازدهم در اسپانیا کشت می شده است.اسفناج، گیاهی است یک ساله، دارای ساقه ای راست، به ارتفاع نیم متر که برگ های آن پهن و نرم مثلثی شکل به رنگ سبز می باشد. اسفناج نسبت به سرمای زمستان مقاوم است.

دو نوع اسفناج وجود دارد که بنام پاییزه و بهاره نامیده می شود. اسفناج بهاره، در فصل بهار کاشته می شود و به اسفناج انگلیسی معروف است. نوع پاییزه آن که به خاک بسیار غنی احتیاج دارد، در پائیز کاشته می شود. گل های اسفناج به رنگ سبز کمرنگ می باشد.

اسفناج چون دارای مواد غذایی فراوانی است کشت آن امروز در تمام نقاط دنیا معمول است.

ادامه مطلب...

88/9/2::: 12:43 ع
نظر()
  
  

 


تلسکوپ های شکستی:


 در تلسکوپ شکستی ، عدسی های شیئی معمولا از دو عدسی با جنس های متفاوت شیشه ای تشکیل شده اند. این قبیل عدسی ، آکرومات (عدسی ساده) نامیده می شود. منشور شیشه ای می تواند برای ساخت رنگین کمان از نور سفید استفاده شود. این به دلیل این است که شیشه، رنگهای نور را به درجات مختلف منحرف میکند.

زمانی که کسی تصویر واضح و تیزی (نوک دار) را از چیزی که به آن می نگرد، می‌خواهد داشته باشد، این تاثیر آزار دهنده می شود که بهنام خطای رنگی[1] (ابیراهی رنگ) شناخته می شود. آکرومات برای از بین بردن این تاثیر با استفاده از عدسی هایی از دو نوع شیشه طراحی شده است. یکی از عدسی ها کوژ است و جنس آن از شیشه ی گرد[2]است. عدسی دیگر کاو است و از جنس ظرف بلور، چیزی که اگر مقارن یک عدسی هم شکلش ساخته شود ، متراکم تر و انحراف نور در آن قوی تر از شیشه ی گرد است. اگرچه، همچنین این انحراف نور بیشتر بطور قوی صورت می گیرد اما همچنین اختلاف در چگونگی انحراف نورها با رنگهای مختلف ،حتی به نسبت افزایش مقدار زیادی از انحراف، بیشتر بیان شده است.

ادامه مطلب...

  
  
   1   2      >

کدهای جاوا وبلاگ